tirsdag den 9. marts 2010

Poul Madsen er en rigtig ven

Dagens leder i EB er som sædvanlig lidt skinger.

Poul Madsen (eller en tilfældig anden lederskribent) er muggen over, at Mary og Zobel tilsyneladende er de rene slyngveninder, selvom Zobel nu er dømt for kokain.

I den forbindelse citerer lederen frejdigt fra Jodle Birges legendariske sang:

"Ved du, hvad det er,
man kalder rigtige venner?
Det er dem, som stiller op,
hvis alt går galt ..."

..og spinder en ende over det, som Jodle Birge aldrig har sagt, nemlig:

"Sig mig, hvem du omgås, og jeg skal sige dig, hvem du er."

Fyyhada Mary, med andre ord.

Good Press Bad Press spekulerer i den sammenhæng på, om det er relevant at nævne, at en formentlig anseelig del af både Poul Madsen og resten af EB-journalisternes løn kommer fra de såkaldte 'massage-annoncer'. Altså ludere.

(Og så lover vi ikke at nævne, at pigerne i EBs annoncer for den sags skyld kan være ofre for trafficking)

Fagforbundet 3F har før skrevet om EB's annoncer, mens B.T. også under Anni Fønsby-sagen røg i flæsket på EB

Good Press Bad Press er friske med endnu en omskrivning til ære for EB:

"Sig mig, hvem du tjener penge på, og jeg skal sige dig, hvem du er."

// © MPH

3 kommentarer:

  1. Prostituerede, sex-arbejdere eller ludere.
    Der er flere forskellige titler til det lovlige erhverv, som bedrives af voksne kvinder og mænd, der vælger at sælge en seksuel-ydelse til andre voksne kvinder og mænd. Og de reklamerer. I Ekstra Bladet.

    Hvad er problemet, tror I, at det er pinligt at blive sammenlignet med denne faggruppe?
    Men fint nok - hos jer er det et skældsord. Hvad hvis det havde været de farvede eller homoseksuelle – havde jeres: "Sig mig, hvem du tjener penge på, og jeg skal sige dig, hvem du er." Så også været triumferende?

    Angående trafficking og jeres gøren sexarbejderne til ofre. Hvem har bevist noget på det område? Der er få journalister, jeg har så meget respekt for som engelske Nick Davies. Da han undersøgte trafficking, fandt han ud af, at omfanget af trafficking var blevet en etableret sandhed uden der nogensinde havde været beviser for det - lidt som masseødelæggelsesvåben i Irak. Se evt. faktaboksen i 3F artiklen – hvis det nu havde været noget, I havde været uenige i. Havde I så accepteret, at "Tusinder af kvinder sælges - Omfanget af menneskehandel er i sagens natur svært at klargøre. Men EU, FN og internationale organisationer skønner, at mellem 120.000 og 500.000 mennesker hvert år sælges til Vesteuropa. Vi vil ikke længere passivt se til, at skruppelløse menneskehandlere ødelægger kvindeliv på stribe."
    De kalder det en faktaboks - det eneste, den boks gør, er jo at spekulere. Men folk æder det råt som en sandhed. Spørg bare feministerne.

    Altså en fuldstændig udokumenteret påstand, der bare for lov til at hænge som en sandhed. Hvem leverer den? Det gør de organisationer, der kun findes fordi, de kan holde liv i traffickking-myten.
    Se Davies' artikel i The Guardian:
    http://www.guardian.co.uk/uk/2009/oct/20/trafficking-numbers-women-exaggerated

    Jeg er i øvrigt lidt ligeglad med Zobel-historien, så den vil jeg ikke sige så meget om.

    Vh,
    Esben Christensen

    SvarSlet
  2. Sætningen "Sig mig, hvem du tjener penge på, og jeg skal sige dig, hvem du er" insinuerer eller bebrejder hverken mere eller mindre end EB's egen leder gør det med "Sig mig, hvem dine venner er, og jeg skal sige dig, hvem du er."

    Det er fuldstændig op til dig at vælge, om du vil føle dig stødt over det eller ej. Ligesom det velsagtens er op til EB's læsere at vælge, om de vil føle sig stødt over, at Mary hænger ud med Zobel eller ej.

    Om pigerne i EB's annoncer er handlet eller ej, ved vi ikke. Det er også derfor der står "kan". Og at du mener trafficking i øvrigt er en myte må stå for egen regning.

    Men Davies' artikel er da mildest talt interessant. Måske det var noget for EB at versionere til danske forhold?

    SvarSlet
  3. Hov kom lige forbi igen - fair nok, fint svar.
    Jeg bliver lige taget til indtægt for en ting, som jeg ikke skriver(klart nok).
    Da jeg skrev "traffickking-myten" mente jeg ikke, at traficking ikke eksisterer i et eller andet omfang. Jeg mente, at traficking ikke eksisterer i det omfang, myten om det foreskriver.
    Vh,
    Esben Christensen

    SvarSlet