onsdag den 6. januar 2010

Moralsk Patent #2

Hermed tager MediaPowerHouse moralsk patent på det journalistiske begreb "Researchkarrusel".

Researchkarrusel er ikke et journalistisk begreb, journalister bør være stolte af, men ikke desto mindre er det en metode, der er ganske populær.

En researchkarrusel er, når journalister researcher ved at læse, hvad andre journalister har skrevet. Den viden journalister ender med er pr. definition aldrig førstehåndsviden, men derimod bygget på eksisterende research, der kan være forkert.

Specielt i tider, hvor der skrælles mere end nogensinde før, er dette problematisk. En fejl i et medie kan sprede sig verden over og bliver gengivet i medier, der end ikke ved, hvilket medie, der har breaket historien.

MediaPowerHouse foreslår, at man, når man skal beskrive en journalist, der arbejder efter ovennævnte metode, siger, at han/hun hopper på researchkarrusellen.

Fremgangsmåden er ikke nødvendigvis ny, men ordet optræder hverken på Google (og findes derfor ikke) eller i det nye Medie- og Kommunikationsleksikon. Det moralske patent er derfor nu taget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar